Jak pracować z dzieckiem, którego nie można zrozumieć? | Pytanie od obserwatorki (1)

Dostałam wiadomość od Karoliny z pewnym pytaniem:

“Jak pracować z dzieckiem z ,które ma 4 lata i nie można go zrozumieć.”

Bez zbędnych opisów przekleję to, co odpisałam:

Odpowiedź na pytanie:

Dzień dobry Pani Karolino,
problem zdecydowanie jest złożony, ale postaram się pomóc 🙂
Najwięcej trudności tego typu wynika z osłabienia języka. Niestety takie klasyczne ćwiczenia praksji oralnej (buzi i języka, ćwiczenia narządów artykulacyjnych) nie są wystarczające, gdyż to osłabienie wynika z HIPOTONII, czyli obniżonego napięcia mięśniowego. Proszę pamiętać, że to obniżone napięcie języka ZAWSZE bierze się ze słabego brzucha, nie ma od tego wyjątków i konieczne jest dobre rozpoznanie objawów.
Jeśli widzi Pani: siad w W, wystający brzuszek, kolanka skierowane do środka, podobnie stópki w czasie chodzenia, uchyloną buzię, nieprawidłowy chwyt kredki, niezgrabność ruchową itp. – to to jest wystarczająca podstawa, aby poprosić o konsultację fizjoterapeutę. Taki fizjoterapeuta powie, czy na 100% Pani się nie myli z diagnozą i może zalecić proste ćwiczenia domowe. Jeśli nie fizjoterapeuta, to można skierować się do terapeuty SI, który również potrafi wiele zmienić w napięciu mięśniowym naszych pacjentów. Najczęściej jest tak, że fizjo daje diagnozę, a SI ćwiczy z pacjentami.
Kiedy rozpocznie się terapia napięcia mięśniowego – i w ogóle integracji motorycznej i sensorycznej całego ciała – możemy z pewnym przesunięciem czasowym rozpocząć naszą terapię logopedyczną, ale właśnie też od napięcia mięśniowego. To bardzo ważne.
Z całego serca polecam zapomnieć na pół roku o głoskach, wywoływanie ich teraz i korekcja – nie ma sensu! Nie będzie efektu, proszę mi wierzyć.
Co natomiast się zmieni, kiedy rozpoczniemy pracę z napięciem mięśniowym? Słaby język zacznie się wzmacniać i powoli zacznie się “słuchać”, będzie w końcu w stanie wykonywać ruchy, które chcemy z nim przećwiczyć (ale UWAGA! to nie jest moment na powrót do głosek, na artykulację wpływ ma także koordynacja z oddechem itd). Policzki i wargi się wzmocnią, co jest kluczowe do oddychania i połykania. Wprowadzone w między czasie działania terapeuty SI sprawią, że dziecko powoli zacznie się wyciszać, a jego koordynacja ruchowa zacznie stopniowo się poprawiać. Z “niezdarnego” pacjenta, nasz pacjent stanie się silnym 4-5-6 latkiem.
Za tymi zmianami pójdzie fakt, że mocny język, wargi, policzki będą w końcu odpowiednio pracować, czyli zaczną brać udział w artykulacji. Najczęściej niewyraźna mowa bierze się stąd, że język, wargi, policzki za mało się poruszają/biorą udziału w artykulacji.
Artykulacja przecież polega na tym, że powietrze, jakie przepona wypchnie wyżej jest kształtowane artykulatorami w głoski. Jeśli powietrze zostanie przepchnięte, a ruch artykulatorów jest nieznaczny, nieskoordynowany, leniwy, to dźwięk będzie adekwatnie zniekształcony.
Efekt? Trudno zrozumieć pacjenta. 🙂
Bardzo bym prosiła o przeanalizowanie tej wiadomości, bo w niej – wg mnie – leży cały sens terapii. Nie ma sensu pędzić do głosek, bo głoska na takim osłabieniu mięśni będzie zniekształcona – myślę, że wyraźnie to widać w poprzednim przykładzie 🙂

Wnioski dla logopedy:

To pytanie jest jednym z wariantów typu: “Co robić?”, “Od czego zacząć?” i pojawia się wcale nierzadko. Nie jesteś sam/a, jeśli zadajesz sobie to pytanie. Zauważam je. Dwa tygodnie temu nawet poprowadziłam dla Was darmowy webinar na ten temat. Pytanie jest konkretne, ale odpowiedź jest dłuższa i złożona – to dobrze, bo gdy rozumiesz odpowiedź – unikniesz błędów. Błędy są nam niepotrzebne, prawda, Marta ? 🙂 Też jestem niecierpliwa, ale niecierpliwość w terapii dyslalii zaprowadza do większych kłopotów. Niewyraźną mowę zmienia się systemowo, strategicznie, wg etapów. Zauważ, że na pytanie: “Jak wyprostować zęby?” ortodonta odpowie krótko “Założyć aparat”, ale to nie trwa krótko, prawda? Lecąc klasykiem “Nie wszystko da się zrobić na raz. Nie wszystko da się zrobić bardzo szybko. Niektóre procesy są bardzo trudne”.

Posłuchaj klasyka

Na koniec chciałabym podziękować Pani Karolinie za wiadomość, bo to mnie zmotywowało do napisania dla Was czegoś merytorycznego, do czego się zbieram już jakiś czas. Wielkie dzięki Karolino! <3

#INFO
* Ruszyły zapisy na szkolenie stacjonarne “Język gotowy na głoski”. Możesz dołączyć płacąc jednorazowo (>>TU<<) lub w dwóch ratach (>>TU<<).

* Jeśli jesteś studentką lub początkująca – to możesz dołączyć do Dyslalii Espresso. To 24 lekcje wprowadzające w świat dyslalii – idealne wprowadzenie zanim dołączysz do kursu 7 fundamentów dobrej wymowy. Sprawdź szczegóły dołączenia >>TU<<.

Zapisz się na Newsletter, aby dostawać więcej merytoryki na maila 🙂

    Podziel się artykułem z innymi osobami

    Facebook
    Twitter
    LinkedIn
    WhatsApp
    Email

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Zapis na newsletter

    Mam dla Ciebie specjalne materiały i promocje

    Zapisz się do mojego Newslettera i otrzymaj darmowy ebook

      Umów się na wizytę

      %d bloggers like this: