Nie da się w jednym krótkim poście wystarczająco dobrze opisać terapię seplenienia.

Kto chociaż raz miał do czynienia, ten wie, że to bardzo złożona wada wymowy, no i też przez to
bardzo trudna.

Czy mamy źródła na ten temat? Bardzo niewiele.

Istnieją nieliczne publikacje na temat terapii seplenienia, ale niestety nie sięgają do istoty rzeczy tego zaburzenia. Np. pozycja “Terapia logopedyczna głosek szeregu syczącego. Scenariusze zajęć” R.

Sprawka rozpoczyna się od równoczesnego wprowadzenia ćw. usprawniania funkcji, zapoznania z głoską [s], wdrożenia do prawidłowej artykulacji w izolacji i sylabach i rozwijania kompetencji fonologicznych – wszystko to na jednych zajęciach. 

Gdyby przyjrzeć się samemu przygotowaniu do wywołania głoski w tej pozycji, opierają się one na ogólnych ćwiczeniach języka, np. liczenie czubkiem języka górnych zębów albo na powtarzaniu sylab za terapeutą, co oznacza w gruncie rzeczy, że ćwiczenia wstępne mają charakter realizacyjny, co w mojej ocenie jest dużym błędem ❌

Przyglądając się ćwiczeniom usprawniających motorykę znajdujemy więc ogólne ćwiczenia języka, a wśród nich nieliczne, które mogą stanowić przedpole dla budowania poprawnej głoski [s] i każdej innej z szeregu: “uwrażliwianie linii środkowej języka szpatułką lub trzonkiem metalowej łyżeczki, dmuchanie przez słomkę lub z wykałaczką ułożoną na środkowej linii języka, gwizdanie z językiem ułożonym przy dolnym wałku dziąsłowym, zwijanie boków języka w kształt rurki i wydmuchiwanie przez nią powietrza: strażak, dmuchanie przez mały otwór w kartce papieru oraz na różne lekkie przedmioty, takie jak: piórka, bibułki, listki”.

Na tym kończą się ćwiczenia, pomoc nie zaznacza w żaden systemowy sposób, jak długo powinny trwać wymienione ćwiczenia i kiedy spodziewać się pierwszych efektów. Oczywiście Scenariusz 1 to pewnego rodzaju propozycja i można samemu dopisać kolejne scenariusze (tylko wg jakich kryteriów?), jednak moja praktyka pokazuje, że jedne zajęcia to absolutnie za mało, aby na kolejnych przejść do utrwalania głoski [s] w nagłosie, jak to się dzieje w tej pomocy.

Aby mieć efekty w terapii seplenienia, musimy wyłapać ważne umiejętności języka i nie tylko konieczne do zrealizowania głoski, następnie porównać taką listę z realnie realizowanymi przez dziecko i krok po kroku uczyć je tego, czego nie potrafi, a co jest konieczne dla danej głoski.

Tu szczególnie przydaje się znajomość cech głosek, ale też uzmysłowienie sobie przebiegu powstania głoski: czyli co po kolei się dzieje.

Pomoce, które Wam dziś daję tutaj zupełnie bezpłatnie są wynikiem przełożenia tej wiedzy na konkretne ćwiczenia i zajęcia.


Wprowadzenie tych ćwiczeń jest ważne, ale jeśli nie wiesz zupełnie jak, ile i kiedy wiedzieć, że już zostały opanowane, to mam dla Ciebie dwie propozycje 🤩

1. Gotowe materiały do zajęć w PDF (cały pakiet materiałów – przykładowe karty dziś dostajesz za darmo) + webinar tłumaczący jak je wdrażać

https://logopedaradzibielsko.pl/produkt/seplenienie-gotowcepdf/

2. Lub dokładnie opisane scenariusze krok po kroku w wersji PDF (ponad 50 stron!) od pierwszych ważnych ćwiczeń aż do wywołania głoski [s] – kompleksowe instrukcje, pomysły na każde zadania – po prostu przeprowadzam Cię za rękę 🍒

https://logopedaradzibielsko.pl/produkt/seplenieniepdf/

3. Jeśli same scenariusze to za mało, mam dla Ciebie też webinar, w którym omawiam niektóre scenariusze:

https://logopedaradzibielsko.pl/produkt/webinar-konkretne-cwiczenia-seplenienia/

Poniżej wrzucam darmowy plik pdf z pomocą do pobrania za darmo 🙂

Podziel się artykułem z innymi osobami

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zapis na newsletter

Mam dla Ciebie specjalne materiały i promocje

Zapisz się do mojego Newslettera i otrzymaj darmowy ebook

    Umów się na wizytę