Terapia – od czego zacząć i jak zaplanować?

Wyobraź sobie takiego pacjenta: Ma 6 lat, nie ma głoski r, ciszące i syczące są międzyzębowe, pozostałe głoski poprawne. Język ma nieprawidłową dolną pozycję języka, jest słaby, jama ustna jest otwarta w czasie oddychania i jedzenia, osłabione mięśnie żwacze i nieprawidłowa praca p. miękkiego, zauważalne nieprawidłowe połykanie, wędzidełko do dalszej obserwacji.

Od czego zacząć?

✅ Podzielmy sobie objawy na dwie części: po lewej stronie tabeli nieprawidłowe objawy, a po prawej norma.

✅ Następnie wypisujemy te objawy pod schematem 7 fundamentów dobrej wymowy. Wykreślamy te fundamenty, nad którymi nie trzeba pracować. W ten sposób powstaje ogólny plan terapii.

SCHEMAT FUNDAMENTÓW ZNAJDZIESZ PONIŻEJ 🙂

✅ Do każdego zaburzonego obszaru dobieramy ćwiczenia/stymulacje i formy – które zależą od wieku i charakteru pacjenta, a także od głębokości jego zaburzeń, co z kolei wpłynie na częstotliwość ćwiczeń/stymulacji i okres ich stosowania.

✅ Uzupełniając ten ogólny plan konkretnymi ćwiczeniami/stymulacjami dostosowanymi do konkretnego przypadku, mamy stworzony konkretny plan dla danego pacjenta.

🍎 Jak to będzie wyglądać w tym konkretnie przykładzie?

Moje doświadczenia terapeutyczne wyraźnie pokazują, że nie ma dobrego połykania bez dobrego oddychania i nie ma dobrego oddychania bez dobrego napięcia mięśniowego, dlatego terapia takiego wygląda następująco:

Praca nad osłabionym językiem i podniebieniem miękkim -> Reedukacja oddychania -> Domknięcie ust -> Wypracowanie poprawnej PSJ -> Usprawnianie obróbki pokarmu z zamkniętymi ustami -> Terapia połykania

🍉 Wnioski:

Jeśli chcesz zobaczyć efekt swoich starań w terapii, musisz przyjrzeć się temu, czy przypadkiem w swoich terapiach nie robisz wszystkiego na raz. Pewnych rzeczy nie da się przeskoczyć. Nie jesteśmy w stanie oczekiwać, że pojawi się piękna i nie międzyzębowa głoska [s], jeśli nie poprzedzimy jej wywołania głoski [s] świadomie skomponowaną terapią.

🥥 Szczegółowy plan działania:

W przypadku tego 6-latka należy odłożyć na bok głoski i rozpracować krok po kroku powód, dla których są nieprawidłowe. Nie wywołuj głosek i nie koryguj głosek na początku terapii. Każdy logopeda musi mieć pewność, że skutecznie poprawił funkcje, a skutecznie znaczy logicznie: w odpowiedniej kolejności i odpowiednimi ćwiczeniami.

Taka ⬆️ analiza przyda Ci się na przyszłość, zwłaszcza jeśli czujesz, że błądzisz w terapii.

Skopiuj cały post i wydrukuj. Wykorzystaj wskazówki w swojej terapii. Efekty z pewnością Cię zaskoczą – pod warunkiem, że zastosujesz moje wskazówki 💪🏻

➡️➡️ A jeśli czujesz, że nie wiesz co konkretnie każdego dnia masz robić na terapiach wad wymowy, bardzo się starasz, ale ciągle robisz te same zadania i nie wiesz, co zrobić na kolejnych zajęciach, to zapisz się na moją listę zainteresowanych kursem 7 fundamentów dobrej wymowy, w którym krok po kroku uczę najlepszych ćwiczeń i stymulacji, które przynoszą efekty, na które czekasz.

🍋 Przeczytaj o kursie i zapisz się na listę zainteresowanych:

www.logopedaradzibielsko.pl/fundamenty

Grafika pięknie pokazuje, jak działa podejście fundamentów w praktyce 😍😍😍

Zostaw serduszko 💙, jeśli lubisz takie praktyczne posty !

Podziel się artykułem z innymi osobami

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zapis na newsletter

Mam dla Ciebie specjalne materiały i promocje

Zapisz się do mojego Newslettera i otrzymaj darmowy ebook

    Umów się na wizytę